Monday, February 9, 2009

cerita kesombongan

SOMBONG,memang selalu, kita manusia bersikap sombong. Kadangkala apabila kita lebih daripada orang lain, kita rasa diri sudah baik dan mulalah rasa meninggi diri. Malah kerapnya kita terlupa, kita sendiri tidak lebih hanya ciptaan Allah yang tidak memiliki apa-apa disisiNya.

Sesungguhnya kita manusia memang tidak punya kehebatan apa-apa pun jika dibandingkan dengan kebesaran Allah. Kisah mengenai kesombongan dan ketakburan sememangnya suatu cerita lama yang lebih tua berbanding kisah permulaan hidup manusia dimuka bumi ini.

Ingatkah lagi kisah keengganan iblis untuk tunduk sujud pada makhluk tang bernama Adamkerana merasakan penciptaan dan statusnya lebih baik?Allah melihat tingkah dan sikap iblis dengan firmanNya: “hai iblis,apa yang menghalang kamu untuk bersujud kepada yang telah Ku ciptakan. Apakah kamu menyombongkan diri (takbur) atau kamu merasa termasuk orang-orang yang lebih tinggi?”

Iblis terus menjawab: “ya Allah, aku (memang) lebih baik jika dibandingkan dengan Adam. Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan Adam Engkau ciptakan dari tanah. Mendengar jawapan dari iblis yang sombong, Allah berfirman, “keluarlah kamu dari syurga. Sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang diusir.”

Kesombongan, walaupun hanya sekecil batukerikil atau sehalus biji sawi tetap akan menghitamkan hati, itulah yang diperingatkan oleh Rasulullahdaripada Abdullah bin Mas’ud bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud,”tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi darei kesombongan dan tidak akan masuk neraka orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari iman.”(Riwayat Muslim dan Ibnu Majah)

2 comments:

shyshygirl said...

jangan mudah terpedaya dengan hasutan iblis...

LoVeHoLiC said...

so jgnla sombong sangat ye...

gambar mase muda2